ادبی

شناخت شاعران و هنرمندان

ادبی

شناخت شاعران و هنرمندان

هذیان یک مسلول

 

 

یکی از معروفترین اشعار کارو « هذیان یک مسلول » است که کارو بسیار زیبا و روان این شعر را سروده : 

 

ادامه مطلب ...

جهاد اکبر

از قطعه های ظنز ایرج میرزا : 

 

ادامه مطلب ...

منظومه زیبای زهره و منوچهر اثر ایرج میرزا

زهره که همان آفرودیت الهه عشق در اساطیر یونان می باشد .  

  

صبح نتابیده هنوز آفتاب                         وا نشده دیده نرگس ز خواب 

ماه رخی چشم و چراغ سپاه                نایب اول به وجاهت چو ماه 

کرده منوچهر پدر نام او                          تازه تر از شاخ گل اندام او 

از طرفی نیز در آن صبح گاه                  زهره مهین دختر خالوی ماه 

الهه عشق و خداوند ناز                          آدمیان را به محبت گداز 

گفت به خود خلقت عشق از من است 

این چه ضعیفی و زبون گشتن است 

عشق نهم در وی و زارش کنم              طُرفه غزالی است شکارش کنم 

گفت سلام ای پسر ماه و هور               چشم بد از روی نکوی تو دور 

زهره طناز به انواع ناز                           کرد بر او دست تمتع دراز 

رفت که بوسد ز رخ فرخش                   رنگ موچهر پرید از رخش 

دید که آن بوسه تمامش کند                  منصرف از شغل نظامش کند 

برد کمی صورت خود را عقب                 طرفه دلی داشته یا للعجب 

زهره از این واقعه بی تاب شد               بوسه میان دو لبش آب شد 

گفت ز من رخ ز چه بر تافتی ؟               بلکه ز من خوب تری یافتی 

ماچ کن از سینه سیمین من                   گاز بگیر از لب شیرین من 

زهره پی بوسه چو رخصت گرفت           بوسه خود از سر فرصت گرفت 

داد یکی زان دو کبوتر صفیر                     آه که شد کودک ما بوسه گیر 

............... 

گفت : برو ! کار تو را ساختم                  در ره لاقیدیت انداختم 

بار محبت نکشیدی بکش                       زحمت هجران نچشیدی بچش 

چاشنی وصل ز دوری بود                      مختصری هجر ضروری بود 

............. 

آه ! چه غرقاب مهیبی است عشق 

مهلکه پر ز نهیبی است عشق 

غمزه ی خوبان دل عالم شکست 

شیر دل است آن که از این غمزه رست  

...... 

آری ! چه زیبا سروده این فرزانه ایرج ... 

ادامه مطلب ...